10 Стиха от цял свят - част 2

 Съкровени слова от цял свят. Представям Ви втора част.


1. ДА НАПРАВИШ ПРЕРИЯ

"За да направиш прерия са нужни детелина и пчела.
 Еднички — детелина и пчела.
 И блян.
 А блянът сам ще я направи,
 ако пчелите закъсняват."

автор - Емили Дикинсън / САЩ




2. ПЪРВИТЕ ДЪЖДОВЕ

"Първите дъждове бяха така близо
до музиката
и ние забравихме, че лятото беше свършило:
една внезапна радост,
внезапна и варварска, се възкачваше и увенчаваше
с вода земята,
и бога, който бе така забравил,
изгаряше в сърцето на словото."

автор - Еужениу де Андраде
/ Портогалия


3. ФАНТАЗИЯ

"Заюздвам мъхнати пчели -
две жребчета в жълто обляти…
Те ще ме отведат, но дали,
в онова отминало лято.

Нека ме отнесат там,
където влакове не пристигат.
А на пустия перон, знам,
ти ще ме чакаш завинаги."

автор - Дагния Дрейка / Латвия



4. ПРАГ НА СЪНЯ

"За любовта на онзи комуто си обещан
Откъсни спомена, откъсни разумното зрение
Премини през тази река, с лице обърнато към небето
От миналото към днес...

..Тук където е твоята сила, остави оръжието
Тук остави своите остриета на избора, своите кинжали
На прага остави дори да те е страх.."

автор - Марко Ристич / Сърбия




5.  СЪН

"Нощ. Звездите танцуват по тревата.
Оттеглят се пътеките в гори и пещери.
Горнякът спира своя шепот.
Накацват по елите сиви бухали.
В мрака без свидетели
се успокояват
и птици, и земя, и кръв, и страсти,
които вечно те влекат."

автор - Лучиан Блага / Румъния


НОЩ В ПАРИЖ
6.

"Три клечки кибрит – една подир друга запалени
в мрака.
Едната – за да погледна цяло лицето ти.
Втората – за да погледна очите ти.
Третата – за да погледна устата ти.
Пълен мрак след това – за да си спомня всичко,
когато до мен те притискам."

автор - Жак Превер / Франция


7. ЦВЕТЯТА МИ ШЕПТЯТ

"Което е постигнато от мен
в живот, преминал със усмивка,
аз ще разказвам всеки ден,
че пак ще се повтаря всичко.

И все едно — ще дойде друг,
тъга за мен не ще го гложди,
дошлият, скъп, ще бъде чут,
той песни по-добри ще сложи..."

автор - Сергей Есенин / Русия




8. ПРОЛЕТ

"След дълги мрачни, сиви дни
човешката душа се промени.
След студ, поледици, мъгли
слънце света пак озари.

От лъчите светли, топли
всичко лошо изгоря в нас.
От небето синьо, светло
черпим сила, мощ и страст."

автор - Армен Месропян / Армения


9. ИЗ ЧЕШКИ СТИХОВЕ

"Благослових те, първо листче -
смарагден плам в леса запали
и свърза взора ми с живота
след дълго време на печали.

Благослових те, първа песен -
политна, сякаш птица синя,
и вля могъщата си сила
във моето сърце-пустиня.."

автор - Ян Неруда / Чехия


10. АКЕРМАНСКИ СТЕПИ

"..Спри! Как е тихо! 
Чувам жерави в далечината,
 зеница на сокол дори не ще ги долови; 
и чувам пеперуда пърха нейде над цветята.."
                                                                             
 автор - Адам Мицкевич / Полша









източник - liternet.bg, bg.netlog.com

Коментари